Reccomended or required readings
A. General unit: Italian Renaissance Literature
All students have to read:
- Riccardo Bruscagli, "Il Quattrocento e il Cinquecento", Bologna, il Mulino, 2005, pp. 184 (otherwise Riccardo Bruscagli, "Il Quattrocento e il Cinquecento", in "Letteratura italiana", a cura di Andrea Battistini, 1. "Dalle origini al Seicento", Bologna, il Mulino, 2014, pp. 205-410).
- All texts included in Corrado Bologna - Paola Rocchi, "Rosa fresca aulentissima", vol. 2. "Umanesimo, Rinascimento e Manierismo", Loescher.
B. Monographic course: Lyric poetry in Northern Italy from 15th century to the beginning of 16th century.
Texts.
Attending students will prepare the texts that will be read and examined during the course.
Non-attending students will have to get in touch with the teacher in order to get a list of texts to prepare.
Critical readings.
All students will have to read:
Marco Santagata, "Dalla lirica ‘cortese’ alla lirica ‘cortigiana’", in "I due cominciamenti della lirica italiana", Pisa, ETS, 2006: pp. 87-113 (also the reading of "Nascere due volte", ivi, pp. 7-34 is reccomended).
They will also have to read the following essays:
1) Italo Pantani, L’amoroso messer Giusto da Valmontone. Un protagonista della lirica italiana del XV secolo: cap. II e III, pp. 47-110 (oppure Italo Pantani, "'La fonte d’ogni eloquenzia'. Il canzoniere petrarchesco nella cultura poetica del Quattrocento ferrarese", Roma, Bulzoni, 2002: cap. 4. "Il determinante impulso dell’occasione conciliare", pp. 161-223 [escluse quindi pp. 223-43]).
2) Tiziano Zanato, "Boiardo", Roma, Salerno, 2015: cap. V. "Il canzoniere", pp. 224-77.
3) Remo Ceserani, "La lirica", in "Storia letteraria d’Italia", nuova edizione a cura di Armando Balduino, "Il Cinquecento", a cura di Giovanni Da Pozzo, t. I. "La dinamica del rinnovamento (1494-1533)", Padova, Piccin-Vallardi, pp. 663-715.
4) Claudia Berra, "Pietro Bembo: un letterato per gli Italiani", in "La letteratura degli Italiani 3. Gli Italiani della letteratura", Atti del 15 Congresso nazionale dell'Associazione degli italianisti italiani (ADI), Edizioni dell'Orso, Alessandria, 2012, pp. 43-52 e Luca Marcozzi, "Bembo", Firenze, Cesati, 2017: i capp. I (pp. 9-21, "La vita"), III (pp. 41-76, "Le opere volgari"), V (pp. 83-119, "Pietro Bembo e il suo tempo").
Attending students will add an essay among the following ones; non-attending students will add two:
- "Atlante dei canzonieri in volgare del Quattrocento", Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2017, a cura di Tiziano Zanato e Andrea Comboni: Introduzione, pp. IX-XXXIX.
- Simone Albonico, "Come leggere le 'Rime' di Pietro Bembo", in “Filologia italiana”, 1 (2004), pp. 159-80 (also included in "Ordine e numero. Studi sul libro di poesia e le raccolte poetiche nel Cinquecento", Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2006, pp. 1-27).
- Gabriele Baldassari, "Corrispondenze petrarchesche nel I libro degli 'Amores' di Boiardo", in "Studi dedicati a Gennaro Barbarisi", a cura di Claudia Berra e Michele Mari, Milano, Cuem, 2007, pp. 171-206.
- Gabriele Baldassari, "Rimari e petrarchismi a confronto: gli 'Amorum libri' e la lirica settentrionale del Quattrocento", “Stilistica e metrica italiana”, IX (2009), pp. 117-70.
- Gabriele Baldassari, "Fiumi e torrenti della tradizione quattrocentesca. Sul capitolo di dubbia attribuzione 'Or che la terra di bei fiori è piena'", “Nuova Rivista di Letteratura Italiana”, XVII (2014), 1, pp. 55-87.
- Gabriele Baldassari, "Un laboratorio del petrarchismo. Metrica e macrotesto nel Canzoniere Costabili", Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2015, cap. I.
- Armando Balduino, "Appunti sul petrarchismo metrico nella lirica del Quattrocento e primo Cinquecento", in "Periferie del petrarchismo", a cura di B. Bartolomeo e A. Motta, presentazione di M. Pastore Stocchi, Roma-Padova, Antenore, 2008, pp. 31-90.
-- Beatrice Bartolomeo, La mano, la femice, la “navigatio”. Temi petrarcheschi nella rielaborazione di Giusto de’ Conti, “Rivista di letteratura italiana”, XI (1993), 1-2, pp. 103-42;
- Italo Pantani, "L’amoroso messer Giusto da Valmontone. Un protagonista della lirica italiana del XV secolo": cap. IV, "Sperimentazioni di genere e nuove ambizioni tematiche", pp. 111-74 (integrabile con Gabriele Baldassari, "Macrotesto e filologia. Alcune riflessioni sulla famiglia c della Bella mano di Giusto de’ Conti", in printing [it will be available for students]).
- Tiziano Zanato, "Il 'Canzoniere' di Petrarca nel secondo Quattrocento: analisi dei sonetti incipitari", in "Francesco Petrarca. Umanesimo e modernità", a cura di A. De Petris e G. De Matteis, Ravenna, Longo, 2008, pp. 53-111.
Other essays may be suggested during the course.
Here a list of some useful readings:
- "Atlante dei canzonieri in volgare del Quattrocento", Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2017: chapters dedicated to the authors taken in to account durant the course.
- Gabriele Baldassari, "Canzoniere Costabili", Scandiano-Novara, Centro Studi Matteo Maria Boiardo-Interlinea, 2012: "Introduzione. Per una lettura del Canzoniere Costabili", pp. 9-86.
- Sergio Bozzola, "La lirica. Dalle origini a Leopardi", Bologna, il Mulino, 2012, pp. 53-86 (see also Mirko Tavoni, "Storia della lingua italiana. Il Quattrocento", Bologna, il Mulino, 1992, pp. 85-98).
- Emilio Pasquini, "Letteratura popolareggiante, comica e giocosa, lirica minore e narrativa in volgare del Quattrocento", in "Storia della letteratura italiana2, III. "Il Quattrocento", Roma, Salerno, 1996, pp. 803-35.
- Tiziano Zanato, "Pietro Bembo", in "Storia letteraria d’Italia", nuova edizione a cura di Armando Balduino, "Il Cinquecento", a cura di Giovanni Da Pozzo, t. I. "La dinamica del rinnovamento (1494-1533)", Padova, Piccin-Vallardi, pp. 337-444.