Learning outcomes
Deepening knowledge about issues, movements and personalities in the history of contemporary art in an international perspective. Acquisition of a methodology of investigation and research through published and unpublished sources by means of an individual path. Presentation of the results of the research path or of the more detailed knowledge in a short briefing, with multimedia support.
Course contents
The Sixties
- The return to figuration
- New Realism and its surroundings
- Poetics of artists groups and kinetic art
- Minimalism
- The Biennale of 1964, the phenomenon of Pop Art and the controversy in Italy
- Design in Italy, an exemplary case
- Arte Povera, Azioni povere
Reccomended or required readings
M. Meneguzzo (a cura di), Arte programmata e cinetica in Italia 1958-1968, catalogo della mostra, Parma, Galleria Niccoli, 11 maggio-1 luglio 2001, pp.13-51.
M. Meneguzzo ( a cura di), Cronologia, in Zero 1958-1968 tra Germania e Italia, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2004, pp 171-179.
Germano celant, Piero Manzoni, Catalogo generale, Vol II, Skira , Milano 2006, pp 592-626.
H. Foster, R. Krauss, Y.A. Bois, B. H.D. Buchloh, Arte dal 1900, Zanichelli , Bologna 2006, pp. 379-397.; 434-438; 445-474; 492-514.
P. Campiglio, “La mia unica fede è l’arte”, in L. M. Barbero (a cura di), Lucio Fontana. Venezia / New York, Venezia, Peggy Guggenheim Collection, 4 giugno-24 settembre 2006, Venezia 2006, pp. 194-203.
S. Lux, J. Nigro Covre, M. G. Messina, Cronologia, in Linee della ricerca artistica in Italia 1960/1980, Vol. II, pp. 107-137.
M. Calvesi, Roma anni ’60. Al di là della pittura, Palazzo delle Esposizioni, 1990- 91, Carte Segrete, Roma 1990, pp.11-35.