ITALIAN LITERATURE - A
Stampa
Enrollment year
2017/2018
Academic year
2017/2018
Regulations
DM270
Academic discipline
L-FIL-LET/10 (ITALIAN LITERATURE)
Department
DEPARTMENT OF HUMANITIES
Course
HUMANITIES
Curriculum
PERCORSO COMUNE
Year of study
Period
(25/09/2017 - 10/01/2018)
ECTS
6
Lesson hours
36 lesson hours
Language
Italian
Activity type
ORAL TEST
Teacher
Prerequisites
Basic Italian Literature
Learning outcomes
The course aims to introduce the basic contents and instruments of Italian
literature, and to provide a more specific competence on issues, moments
and authors copies of Italian literary tradition, investigated in the texts
and in the secondary bibliography.
Course contents
Section a

- Fundamentals of metrical structures (in particular: rules of syllabic count, examples of lyricals forms; canzone, sestina)

- An introduction to Dante's Rime.

Primary Bibliography

Dante Alighieri, Rime, a cura di Claudio Giunta, Milano, Mondadori, 2014.
Id., Rime, a cura di Claudio Giunta, in Dante Alighieri, Opere, edizione diretta da Marco Santagata, a cura di Claudio Giunta, Guglielmo Gorni, Mirko Tavoni, Milano, Mondadori, 2011.
Id., Rime, a cura di Domenico De Robertis, Firenze, ed. Galluzzo, 2005.
Id. Rime della "Vita nuova" e della giovinezza, a cura di Michele Barbi e Francesco Maggini, Firenze, Le Monnier, 1956 e Rime della maturita e dell'esilio, a cura di Michele Barbi e Vincenzo Pernicone, Firenze, F. Le Monnier, 1969.
Id., Rime, a cura di Gianfranco Contini, Torino, Einaudi, 1946 [e ristampe successive].
Dante's lyric poetry, a cura di Kenelm Forster- Patrick Boyde, Oxford University Press, 1967.


Secondary Bibliography

Ignazio Baldelli, Lingua e stile nelle opere volgari di Dante, in Enciclopedia dantesca, VI, Roma, 1978, pp. 55-112.
Michele Barbi, Studi sul Canzoniere di Dante, Firenze, Sansoni, 1915;
Le Rime di Dante, Gargnano del Garda (25-27 settembre 2008), a cura di Claudia Berra e Paolo Borsa, Milano, Cisalpino, 2010 (Quaderni di Acme / Università degli studi di Milano, Facoltà di lettere e filosofia).
Patrick Boyde, Retorica e stile nella lirica di Dante, a cura di Corrado Calenda, Napoli, Liguori, 1979.
Gianfranco Contini, introduzione a Dante Alighieri, Rime, a cura di Gianfranco Contini, Torino, Einaudi, 1946 [e ristampe successive].
Robert M. Durling - Ronald L. Martinez, Time and the Crystal: Studies in Dante's Rime petrose, Berkeley, University of California Press, 1990.
Enrico Fenzi, Le rime per la donna Pietra, in "Miscellanea di studi danteschi", Genova 1966, pp. 3-83.
Enrico Malato, Dante, Roma, Salerno, 1999, pp. 69-137.
Id., Dante e Guido Cavalcanti. Il dissidio per la «Vita nuova» e il «disdegno» di Guido, Roma, Salerno, 2004.
Vincenzo Pernicone, Rime, in Enciclopedia dantesca, IV, Roma, 1973, pp. 952-960.

- Alessandro Manzoni, Promessi sposi, IX-X

Primary Bibliography:

- Editions with commentary:

I promessi sposi-Storia della colonna infame, a cura di Angelo Stella e Cesare Repossi, Torino Einaudi, 1995; a cura di Biancamaria Travi, Milano, Bruno Mondadori, 1993 (o l’ed. aggiornata del 2000); a cura di Teresa Poggi Salani, Milano, Casa del Manzoni, 2014; a cura di Francesco de Cristofaro, Milano, Rizzoli (BUR), 2014. Per il Fermo e Lucia si consiglia l’edizione a cura di Silvano Nigro, Milano, Mondadori, 2002 (disponibile anche nella ristampa Meridiani paperback).

- Critical Editions:

Fermo e Lucia. Prima minuta, Ediz. critica diretta da D. Isella. A cura di B. Colli, G. Raboni, P. Italia, Milano, casa del Manzoni, 2006; Gli Sposi promessi. Seconda minuta, Ediz. critica diretta da D. Isella. A cura di B. Colli, G. Raboni, Milano, Casa del Manzoni, 2012.

Secondary Bibliography:

Daniela Del Corno Branca, Strutture narrative e scansioni in capitoli tra Fermo e Lucia e Promessi sposi, in «Lettere italiane», 32, 1980, pp. 314-350; L’officina dei Promessi sposi, Milano, Mondadori, 1985 (in partic. Il saggio di Dante Isella, Idea di un romanzo popolare; poi in L'idillio di Meulan, Torino, Einaudi 1994); Giovanni Nencioni, La lingua dei Promessi sposi, Bologna, il Mulino, 2012; Giovanni Macchia, Nascita e morte della digressione, in Tra don Giovanni e don Rodrigo, Milano, Adelphi, 1989; Giovanni Pozzi, I nomi di Dio nei Promessi sposi, in Alternatim, Milano, Adelphi, 1996; Ezio Raimondi, Il romanzo senza idillio, Torino, Einaudi, 1974; Cesare Segre, Alessandro Manzoni: il continuum storico, l’intreccio e il destinatario, in Notizie dalla crisi, Torino, Einaudi, 1993; Angelo Stella, profilo di Alessandro Manzoni, in Storia della Letteratura italiana. Vol. VII: Il primo Ottocento, Roma, Salerno, 1998.
Teaching methods
Lectures
Reccomended or required readings
For section 1 of the program it is recommended the textbook: G. LAVEZZI, I numeri della poesia. Guida alla metrica italiana, Roma, Carocci, 2002 .
For section 2): designated textbook is C. BOLOGNA - P. ROCCHI, / / Rosa fresca aulentissima / /, Turin, Loescher, 2010 (edition in 7 volumes). For each volume it is required: knowledge of life and works of authors mentioned above, including reading and commenting all the anthologized text (except for those in online resources, for which reading and/or listening is advisable); knowledge of fundamental lines of Italian literature’s history through general introductions to sections and chapters, including those not related to the authors mentioned above. It is not required the knowledge of foreign authors included in the anthology. Texts requested during the examination will be selected exclusively from the designated textbook (which is therefore mandatory and not replaceable).
For section3): an edition of Inferno selected between the following: ed. by E. PASQUINI e A.E. QUAGLIO (Milano, Garzanti, 1982-86); ed. by U. BOSCO e G. REGGIO (Firenze, Le Monnier, 1988); ed. by A.M. CHIAVACCI LEONARDI (Milano, Mondadori, collana “Meridiani”, 1991, o “Oscar”, 2005); ed. by V. SERMONTI (Milano, Bruno Mondadori, 1996); ed. by G. INGLESE (Roma, Carocci, 2007); ed. by S. BELLOMO (Torino, Einaudi, 2013).
For section 4): see Syllabus.
Assessment methods
Oral examination is accessed after passing a written exam, the modalities of which will be specified at the beginning of the course.
Syllabus:
1) Basic metric: verse (syllable’s number, rhythm, enjambment etc.), metrics forms (song, sestina, triplet, sonnet, octave, ballad, madrigal, the “free” song, free verse etc.).
2) History of Italian literature through the following catalogue of authors and movements:
Sicilian school, Sicilian-Tuscan school, Dolce Stil Novo, Didactics and Religious Poetry, Dante, Petrarch, Boccaccio, Poliziano, Boiardo, Pulci, Sannazaro; Bembo and the question of language, Machiavelli, Guicciardini, Ariosto, Tasso, Galileo, Marino; Goldoni, Parini, Alfieri, Monti, Foscolo, Leopardi, Manzoni, Porta, Belli, Scapigliatura, Verga, Carducci, Pascoli.
3) Knowledge of Dante’s Inferno.
4) Knowledge of lectures content of both module A and B.
Further information
Oral examination is accessed after passing a written exam, the modalities of which will be specified at the beginning of the course.
Syllabus:
1) Basic metric: verse (syllable’s number, rhythm, enjambment etc.), metrics forms (song, sestina, triplet, sonnet, octave, ballad, madrigal, the “free” song, free verse etc.).
2) History of Italian literature through the following catalogue of authors and movements:
Sicilian school, Sicilian-Tuscan school, Dolce Stil Novo, Didactics and Religious Poetry, Dante, Petrarch, Boccaccio, Poliziano, Boiardo, Pulci, Sannazaro; Bembo and the question of language, Machiavelli, Guicciardini, Ariosto, Tasso, Galileo, Marino; Goldoni, Parini, Alfieri, Monti, Foscolo, Leopardi, Manzoni, Porta, Belli, Scapigliatura, Verga, Carducci, Pascoli.
3) Knowledge of Dante’s Inferno.
4) Knowledge of lectures content of both module A and B.
Sustainable development goals - Agenda 2030