Reccomended or required readings
GENERAL PEDAGOGY B (6 credits-36 hours): professor Monica FERRARI; Course title: "Training trainers: the reflective approach as educational strategy and opportunity to develop awareness". Reference texts (in the editions that will become available).
Attending students will choose 3 volumes from those indicated below, while non-attending ones will chose 4:
G. Ballanti, Analisi e modificazione del comportamento insegnante, Teramo, Lisciani e Zampetti, 1979;
A. Bondioli, M. Ferrari, M. Marsilio, I. Tacchini, a cura di, I saperi del tirocinio. Formare gli insegnanti nelle SSIS, Milano, FrancoAngeli, 2006;
J. Dewey (1933), Come pensiamo, trad. it. Milano, RCS Libri, 2000;
M. Ferrari, a cura di, Insegnare riflettendo. Proposte pedagogiche per i docenti della secondaria, Milano, Franco Angeli, 2003;
D. Guglielmi, L. Guerra, a cura di, La formazione iniziale degli insegnanti. Un'indagine sul TFA a Bologna, Milano, Franco Angeli, 2016;
M. Knowles, Self-directed Learning: strumenti e strategie per promuoverlo, trad. it. Milano, FrancoAngeli, 2014;
M. Knowles, Quando l'adulto impara. Pedagogia e andragogia, trad. it. Milano, FrancoAngeli,1997;
G. De Landsheere (1974), Come si insegna. Analisi delle interazioni verbali in classe, trad. it. Teramo, Lisciani e Zampetti, 1979;
G. De Landsheere, A. Delchambre (1979), I comportamenti non verbali dell'insegnante, trad. it. Teramo, Lisciani e Giunti, 1981;
E. Marescotti, Il significato dell'educazione degli adulti di E. C. Lindeman, Roma, Anicia, 2013;
K. Montalbetti, La pratica riflessiva come ricerca educativa dell'insegnante, Milano, Vita e pensiero, 2005;
D. A. Schon (1983), Il professionista riflessivo, trad. it. Bari, Dedalo, 1993;
D. A. Schon (1987), Formare il professionista riflessivo, trad. it. Milano, FrancoAngeli, 2006;
M. Striano, La razionalità riflessiva nell'agire educativo, Napoli, Liguori, 2001;
S. Ulivieri, a cura di, Insegnare nella scuola secondaria. Per una declinazione della professionalità docente, Pisa, ETS, 2012;
F. Zambelli, G. Cherubini, a cura di, Manuale della scuola dell'obbligo: l'insegnante e i suoi contesti, Milano, FrancoAngeli,1999.
All students, both attending and non-attending, wishing to sit the exam are asked to agree on the reading material with the professor.