Course contents
General Pedagogy B (6 credits-36 hours), professor : Monica Ferrari (the class will take place in the second half of the first semester). Course title: "Training trainers: the reflective approach as educational strategy and opportunity to develop awareness". In the course we will discuss, starting from J. Dewey's classic book "How we think" (1933), the issue of reflexivity in teachers' initial training and continuing education, today at the centre of a vast metodological debate also starting, in Italy, from the experience of the Scuole di Specializzazione all'Insegnamento Secondario (SSIS) and in view of the future developments of the initial training path and recruitment following law no.107 of 13 july 2015. In this debate the question has arisen regarding the training of educational professionals in a lifelong learning perspective, today inevitably connected to the issue of training adults during their working life.
Reccomended or required readings
GENERAL PEDAGOGY B (6 credits-36 hours): professor Monica FERRARI; Course title: "Training trainers: the reflective approach as educational strategy and opportunity to develop awareness". Reference texts (in the editions that will become available).
Attending students will choose 3 volumes from those indicated below, while non-attending ones will chose 4:
G. Ballanti, Analisi e modificazione del comportamento insegnante, Teramo, Lisciani e Zampetti, 1979;
A. Bondioli, M. Ferrari, M. Marsilio, I. Tacchini, a cura di, I saperi del tirocinio. Formare gli insegnanti nelle SSIS, Milano, FrancoAngeli, 2006;
J. Dewey (1933), Come pensiamo, trad. it. Milano, RCS Libri, 2000;
M. Ferrari, a cura di, Insegnare riflettendo. Proposte pedagogiche per i docenti della secondaria, Milano, Franco Angeli, 2003;
D. Guglielmi, L. Guerra, a cura di, La formazione iniziale degli insegnanti. Un'indagine sul TFA a Bologna, Milano, Franco Angeli, 2016;
M. Knowles, Self-directed Learning: strumenti e strategie per promuoverlo, trad. it. Milano, FrancoAngeli, 2014;
G. De Landsheere (1974), Come si insegna. Analisi delle interazioni verbali in classe, trad. it. Teramo, Lisciani e Zampetti, 1979;
G. De Landsheere, A. Delchambre (1979), I comportamenti non verbali dell'insegnante, trad. it. Teramo, Lisciani e Giunti, 1981;
K. Montalbetti, La pratica riflessiva come ricerca educativa dell'insegnante, Milano, vita e pensiero, 2005;
D. A. Schon (1983), Il professionista riflessivo, trad. it. Bari, Dedalo, 1993;
D. A. Schon (1987), Formare il professionista riflessivo, trad. it. Milano, FrancoAngeli, 2006;
M. Striano, La razionalità riflessiva nell'agire educativo, Napoli, Liguori, 2001;
S. Ulivieri, a cura di, Insegnare nella scuola secondaria. Per una declinazione della professionalità docente, Pisa, ETS, 2012.