ITALIAN LINGUISTICS -A
Stampa
Enrollment year
2015/2016
Academic year
2015/2016
Regulations
DM270
Academic discipline
L-FIL-LET/12 (ITALIAN LINGUISTICS)
Department
DEPARTMENT OF HUMANITIES
Course
HUMANITIES
Curriculum
PERCORSO COMUNE
Year of study
Period
1st semester (21/09/2015 - 23/12/2015)
ECTS
6
Lesson hours
36 lesson hours
Language
Italian
Activity type
ORAL TEST
Teacher
ISELLA SILVIA CLELIA (titolare) - 6 ECTS
Prerequisites
Required competences: basic acquaintance with the linguistic and cultural italian context; basic italian grammatical knowledge.
Learning outcomes
Basic notions of the history of italian language and of its dialects will be provided. The course will deal with a survey of the old varieties until the Bembo reform.
Course contents
The course will deal in a historical perspective with the slow and different evolution of the municipal scriptae to the tuscan-florentine model, starting from the linguistic description of the Middle-Age Italy as illustrated by Dante in the first book of the De vulgari eloquentia.
Historical grammar notions of the Italian language and of its dialects will be extensively dealt with.
Guided exercises will be conducted accordingly the tools of the linguistic research.
Teaching methods
Lectures
Reccomended or required readings
Bibliography for attending students:
Handbooks
1) The historical grammar handbook of reference is:
G. Patota, Nuovi lineamenti di grammatica storica dell'italiano, Bologna, Il Mulino, 2007.
2) For the institutional part of the program, the handbook reference is:
C. Marazzini, La lingua italiana. Profilo storico, Bologna, Il Mulino, 2002 ( capp.V-IX) and "La questione della lingua" e la fissazione della norma, P. Trovato, Il primo Cinquecento, Bologna, Il Mulino, 2004, pp. 75-116.
3) Dante Alighieri, De vulgari eloquentia, introduzione, traduzione e note di Vittorio Coletti, Milano, Grazanti, 2011.
Editions of reference:
Dante Alighieri, De vulgari eloquentia, a cura di Pier Vincenzo Mengaldo, in Id. Opere minori, II, Milano-Napoli, Ricciardi, 1979.
Consulting tools:
S. D'Arco Avalle, Concordanze della lingua poetica italiana delle origini (CLPIO), Milano-Napoli, Ricciardi, 1992
A. Castellani, Grammatica storica della lingua italiana. I Introduzione, Bologna, Il Mulino, 2000.
G. Rohlfs, Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti, Torino, Einaudi, 1966-69, voll. 3.
L. Serianni, Lezioni di grammatica storica italiana, Roma, Bulzoni, 2001.
L. Serianni, Italiano. Grammatica, sintassi, dubbi, con la collaborazione di G. Patota, Milano, Garzanti, cap. XV.
For the historical framing:
R. Casapullo, Il Medioevo, Bologna, Il Mulino, 1999.
P. Manni, Il Trecento toscano. La lingua di Dante, Petrarca e Boccaccio, Bologna, Il Mulino, 2003.
M. Tavoni, Il Quattrocento, Bologna, Il Mulino, 1992.
P. Trovato, Il primo Cinquecento, Bologna, Il Mulino, 1994.
__Bibliography for non attending students ( who are requested to contact the teacher):
G. Patota, Nuovi lineamenti di grammatica storica dell’italiano, Bologna, Il Mulino, 2007.
C. Marazzini, La lingua italiana. Profilo storico, Bologna, Il Mulino, 2002 ( capp.V-XIII) da integrare con La "questione della lingua"e la fissazione della norma, P. Trovato, Il primo Cinquecento, Bologna, Il Mulino, 2004, pp. 75-116.
R. Casapullo, Il Medioevo, Bologna, Il Mulino, 1999.
P. Manni, Il Trecento toscano. La lingua di Dante, Petrarca e Boccaccio, Bologna, Il Mulino, 2003.
M. Tavoni, Il Quattrocento, Bologna, Il Mulino, 1992.
P. Trovato, Il primo Cinquecento//, Bologna, Il Mulino, 1994.
Assessment methods
Students will take a written test followed by an oral examination
Further information
Sustainable development goals - Agenda 2030