Course contents
Specialized Course: The flying bat: performing strategies for d’Annunzio and Pirandello.
Evaluation of the importance of the theatre in the first journalistic production of Gabriele d’Annunzio, considering the dramatic sketch 'The Imaginary Bat' (1885), its connection with bourgeois drama and its relevance for Luigi Antonelli. Moreover, will be studied a short story with theatrical setting by Luigi Pirandello, 'The Bat' (1920), and its use in film projects. Deep analysis of d’Annunzio’s and Pirandello’s techniques of writing and performing strategies – with particular attention to dialogues, monologues, environment, gesturing, characterization, meta-theatrical dimension – in order to analyse stage and audience between the late XIXth century and the Thirties.
Reccomended or required readings
Bibliography (texts and critical essays):
A) Texts:
-G. d’Annunzio, Il pipistrello immaginario (1885)
-L. Antonelli, Il pipistrello e la bambola (1915)
-L. Pirandello, Il pipistrello (1920)
-L. Pirandello, Il pipistrello: soggetto cinematografico (1925)
-L. Pirandello, Il pipistrello o Il demonio degli spettacoli: soggetto originale per un film comico in quattro parti (1928)
These texts will be available in Sezione Spettacolo (Biblioteca).
B) Critical essays:
-G. Barberi Squarotti, La sabbia del tempo. Ancora d’Annunzio. Introduzione e cura di M. Savoretti, Avellino, Edizioni Sinestesie, 2015.
-G. Barberi Squarotti, Il pipistrello e il teatro, in “Ariel”, n. 12, 2001, pp. 75-92.
-A. Di Nallo, I confini della scena: la fortuna di Pirandello attraverso Comoedia e altri saggi, Roma, Bulzoni, 2010.
-G. Isgrò, Sviluppi delle risorse sceniche in Italia: da d’Annunzio agli Anni Trenta, Roma, Bulzoni, 2009.
-G. Ledda, Pipistrelli e uccelli notturni, in Animali della letteratura italiana, a cura di G. M. Anselmi e G. Ruozzi, Roma, Carocci, 2009, pp. 205-215.
-R. Luperini, Pirandello, Roma-Bari, Laterza, 2014.
-G. Oliva, Pirandello tra d’Annunzio e Antonelli, in “Ariel”, n. 3, 1986, pp. 40-51.
Optional readings:
-La lingua del teatro fra d’Annunzio e Pirandello. Atti del Convegno di Studi (Macerata, 19-20 ottobre 2004), a cura di L. Melosi e D. Poli, Macerata, EUM, 2007.
-G. Barberi Squarotti, Il pipistrello a teatro: Pirandello, narrativa e tragedia, Verona, Bonaccorso, 2006.
-S. Sinisi, La scrittura segreta di d’Annunzio, Roma, Bulzoni, 2007.
-C. Vicentini, Pirandello: il disagio del teatro, Venezia, Marsilio, 2001.