ACQUISITION OF ITALIAN AS A SECOND LANGUAGE
Stampa
Enrollment year
2016/2017
Academic year
2016/2017
Regulations
DM270
Academic discipline
L-LIN/02 (DIDACTICS OF MODERN LANGUAGES)
Department
DEPARTMENT OF HUMANITIES
Course
THEORETICAL AND APPLIED LINGUISTICS; LINGUISTICS AND MODERN LANGUAGES
Curriculum
PERCORSO COMUNE
Year of study
Period
2nd semester (27/02/2017 - 01/06/2017)
ECTS
6
Lesson hours
36 lesson hours
Language
ITALIAN
Activity type
ORAL TEST
Teacher
CHINI MARINA (titolare) - 6 ECTS
Prerequisites
The course presupposes the knowledge of notions and categories of general linguistics, Italian linguistics and possibily also some basic notions of applied linguistics.
Learning outcomes
The course aims at giving the scientific bases for interpreting Italian L2 acquisition and for teaching Italian as a second and a foreign language. It will concentrate on the main language acquisition mechanisms, sequences and problems pertaining L2 Italian, and it will also deal with the most important features and conditions of language acquisition in the classroom, in the light of the most significant research results about these topics.
Course contents
1. What does learning a second language mean? The concepts of interlanguage and learner variety
2. Mechanisms and factors of L2 acquisition, in the light of some of the main theoretical models
3. L2 acquisition phases and strategies
4. Italian as a second language. The 'Pavia project': sequences and acquisitional problems at different levels.
5. Learning a L2 in the classroom: features and conditions
6. Principles relevant for L2 teaching
7. Elements for a L2 teaching method based on L2 acquisition results
Teaching methods
Lectures and analysis of L2 data.
Reccomended or required readings
References for the course
1. D. LARSSEN-FREEMAN / M. LONG. 1991. An introduction to second language acquisition research, London, Longman. chapp 1-4.
2. B. VAN PATTEN / J. WILLIAMS (eds.) 2008. Theories in Second Language Acquisition, London, Routledge. chapp.1, 2, 3, 4, 5, 8.
3. A. GIACALONE RAMAT (a cura di). 2003. Verso l'italiano. Percorsi e strategie di acquisizione, Roma, Carocci. Chapp. 1-5.
4. Two chapp. From the volume:
- RASTELLI S. 2009. Che cos'è la didattica acquisizionale. Roma: Carocci
Or one chap. from the vol.
- RASTELLI S. (a cura di), 2010. Italiano di cinesi, italiano per cinesi. Dalla prospettiva della didattica acquisizionale. Perugia: Guerra.
5. ANDORNO C. 2006. Varietà di apprendimento fra ricerca e didattica, in Bosc F., Marello C., Mosca S. (a cura di), Saperi per insegnare. Formare insegnanti di italiano per stranieri. Un'esperienza di collaborazione fra università e scuola. Torino: Loescher, pp. 86-111.

Other readings:
Bernini G. 2010. Acquisizione dell’italiano come L2. In Simone R./Berruto G./D’Achille P. (a cura di), Enciclopedia dell’italiano, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana G. Treccani, vol. 1, pp. 139-140.
Bettoni G. 2001. Imparare un'altra lingua. Lezioni di linguistica applicata. Bari: Laterza.
Chini M. 2005. Che cos'è la linguistica acquisizionale. Roma: Carocci
Chini M. 2012. Linguistica educativa e linguistica acquisizionale: qualche suggerimento dalla ricerca su L2. In S. Ferreri (a c.), Linguistica educativa. Roma: Bulzoni, pp. 123-140.
Chini M., Bosisio C. (a cura di). 2014. Fondamenti di glottodidattica. Apprendere e insegnare le lingue oggi. Roma: Carocci.
Gass S.M./ Selinker L. 1994, 2008. Second language acquisition. An introductory course. Hillsdale NJ: Erlbaum.
Giacalone Ramat A., Chini M., Andorno C. 2013. Italiano come L2. In G. Iannaccaro (a cura di), La linguistica italiana all'alba del terzo millennio (1997-2010). Roma: Bulzoni, pp. 149-205 (cf. 149-181; Bibliogr. pp. 181-205).
Grassi R./ R. Bozzone Costa /C. Ghezzi (a cura di). 2008. Dagli studi sulle sequenze di acquisizione alla classe di italiano L2. Perugia: Guerra (spec. papers by Grassi, Balboni, Bernini, Andorno).
Klein W. 1986. Second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Assessment methods
The student has to read the chapp. and papers under 1-5 below.
There will be an oral exam about the contents of the course, preceded by a written analysis of Italian L2 data.
The programme of the exam for foreign students can be adapted on demand. In addition, readings in English can at least partially substitute readings in Italian.

References of the course
1. D. LARSSEN-FREEMAN / M. LONG. 1991. An introduction to second language acquisition research, London, Longman. chapp 1-4.
2. B. VAN PATTEN / J. WILLIAMS (eds.) 2008. Theories in Second Language Acquisition, London, Routledge. chapp.1, 2, 3, 4, 5, 8.
3. A. GIACALONE RAMAT (a cura di). 2003. Verso l'italiano. Percorsi e strategie di acquisizione, Roma, Carocci. Chapp. 1-5.
4. Two chapp. From the volume:
- RASTELLI S. 2009. Che cos'è la didattica acquisizionale. Roma: Carocci
Or one chap. from the vol.
- RASTELLI S. (a cura di), 2010. Italiano di cinesi, italiano per cinesi. Dalla prospettiva della didattica acquisizionale. Perugia: Guerra.
5. ANDORNO C. 2006. Varietà di apprendimento fra ricerca e didattica, in Bosc F., Marello C., Mosca S. (a cura di), Saperi per insegnare. Formare insegnanti di italiano per stranieri. Un'esperienza di collaborazione fra università e scuola. Torino: Loescher, pp. 86-111.
Further information
The student has to read the chapp. and papers under 1-5 below.
There will be an oral exam about the contents of the course, preceded by a written analysis of Italian L2 data.
The programme of the exam for foreign students can be adapted on demand. In addition, readings in English can at least partially substitute readings in Italian.

References of the course
1. D. LARSSEN-FREEMAN / M. LONG. 1991. An introduction to second language acquisition research, London, Longman. chapp 1-4.
2. B. VAN PATTEN / J. WILLIAMS (eds.) 2008. Theories in Second Language Acquisition, London, Routledge. chapp.1, 2, 3, 4, 5, 8.
3. A. GIACALONE RAMAT (a cura di). 2003. Verso l'italiano. Percorsi e strategie di acquisizione, Roma, Carocci. Chapp. 1-5.
4. Two chapp. From the volume:
- RASTELLI S. 2009. Che cos'è la didattica acquisizionale. Roma: Carocci
Or one chap. from the vol.
- RASTELLI S. (a cura di), 2010. Italiano di cinesi, italiano per cinesi. Dalla prospettiva della didattica acquisizionale. Perugia: Guerra.
5. ANDORNO C. 2006. Varietà di apprendimento fra ricerca e didattica, in Bosc F., Marello C., Mosca S. (a cura di), Saperi per insegnare. Formare insegnanti di italiano per stranieri. Un'esperienza di collaborazione fra università e scuola. Torino: Loescher, pp. 86-111.
Sustainable development goals - Agenda 2030