HISTORY OF LITERARY CRITICISM - ADVANCED
Stampa
Enrollment year
2016/2017
Academic year
2016/2017
Regulations
DM270
Academic discipline
L-FIL-LET/10 (ITALIAN LITERATURE)
Department
DEPARTMENT OF HUMANITIES
Course
MODERN PHILOLOGY. SCIENCE OF LITERATURE THEATRE CINEMA
Curriculum
Filologico-letterario
Year of study
Period
2nd semester (27/02/2017 - 01/06/2017)
ECTS
6
Lesson hours
36 lesson hours
Language
ITALIAN
Activity type
ORAL TEST
Teacher
LUCCHINI GUIDO (titolare) - 6 ECTS
Prerequisites
a good knowledge of Italian
Learning outcomes
Proportionate knowledges about the subject.
Course contents
Linguistics, philology and literary criticism in Ernesto Giacomo Parodi.
Teaching methods
Lectures
Reccomended or required readings
The course will concern some selected writings of E.G. Parodi, in G. Folena (ed.), Lingua e Letteratura. Studi di Teoria linguistica e di Storia dell'italiano antico, Venezia, Neri Pozza, 1957, tomi I e II; Poesia e storia nella "Divina Commedia", Napoli, Perrella, 1921. For the critic bibliography: V. Cian, in Giornale storico della letteratura italiana, XLI (1923), p. 237; V. Rossi, in Nuova antologia, 16 febbraio 1923, pp. 345 ss.; M. Barbi, E.G. P., in Studi danteschi, V-VI (1923), pp. 163-166; P. Rajna, E.G. P., in Il Marzocco, XXVIII (1923), 11 febbraio, p. 1 (poi in Id., Scritti di filologia e linguistica italiana e romanza, a cura di G. Lucchini, III, Roma 1998, pp. 1732-1742); In memoria di E.G. P., in L’Idea nazionale, 3 aprile 1923 (con scritti di F. Ercole, F. Maggini, S. Morpurgo, A. Schiaffini, E. Pistelli); B. Terracini, E.G. P., in Archivio glottologico italiano, XXI (1927), sez. B, pp. 59-71; V. Rossi, E.G. P., in Id., Scritti di critica letteraria, III, Dal Rinascimento al Risorgimento, Firenze 1930, pp. 467-474; M. Casella, P. E.G., in Enciclopedia Italiana, XXVI, Roma 1935, ad nomen; G. Folena, E.G. P. Nel centenario della nascita, in Lettere italiane, XIV (1962), pp. 395-420 (poi in Id., Filologia e umanità, a cura di A. Daniele, Vicenza 1993, pp. 123-153). Further informatio will be given during the course.
Assessment methods
Oral examination
Further information
Oral examination
Sustainable development goals - Agenda 2030