THEORY AND METODOLOGHY OF PERFORMANCE - ADVANCED
Stampa
Enrollment year
2015/2016
Academic year
2015/2016
Regulations
DM270
Academic discipline
L-ART/05 (PERFORMING ARTS)
Department
DEPARTMENT OF HUMANITIES
Course
MODERN PHILOLOGY. SCIENCE OF LITERATURE THEATRE CINEMA
Curriculum
SCRITTURE PER LA SCENA E PER LO SCHERMO
Year of study
Period
(22/02/2016 - 28/05/2016)
ECTS
6
Lesson hours
36 lesson hours
Language
ITALIAN
Activity type
ORAL TEST
Teacher
FIASCHINI FABRIZIO (titolare) - 6 ECTS
Prerequisites
None
Learning outcomes
The aim of this course is the concept of the historical-critic notion of performance and its development in the XXth Century.
Course contents
The topics of the course are:

1. The concept of performance
2. The performance in the first XXth Century vanguard
3. Performance and ritual
4. Grotowski
5. The happening
6. Tanztheater
7. Schechner
8. Bread and Puppet
Teaching methods
Lectures
Reccomended or required readings
1. Course Lessons.

2. General Texts:

a. FABRIZIO FIASCHINI, L’utopia praticabile: teatro e comunità nel ’900 in «Itinerari Mediali. Analisi e riflessioni sulla Comunicazione», 2007, n.1, pp. 2-9.
b. FABRIZIO FIASCHINI, Dionysus in 69: Richard Schechner tra teoria e prassi della performance, «Mantichora», rivista on line (www.mantichora.it)
c. FABRIZIO FIASCHINI, La Ilíada (2000). Il «poema della forza» al presente in La prova del nove. Scritture per la scena e temi epocali del secondo Novecento, a cura di Annamaria CASCETTA, Laura PEJA, Milano, Vita e Pensiero, 2005, pp. 535-568.
d. JERZI GROTOWSKI, Il performer, «Teatro e Storia», n.1, 1988, pp. 165-169.

3. One of these books:

a. NICOLA SAVARESE, Teatro e spettacolo fra Oriente e Occidente, Roma-Bari, Laterza, 2001.
b. MARCO DE MARINIS, In cerca dell’attore, Roma, Bulzoni, 2000.
c. FRANCO RUFFINI, Teatro e boxe, Bologna, Il Mulino, 1994.

4. One of these books:

a. ROBERTO TESSARI, Teatro e antropologia. Tra rito e spettacolo, Roma, Carocci, 2004.
b. EUGENIO BARBA, La canoa di carta. Trattato di antropologia teatrale, Bologna, Il Mulino, 1993.
c. JERZJ GROTOWSKI, Per un teatro povero, Roma, Bulzoni, 1970

5. One of these books

a. RICHARD SCHECHNER, Teoria della Performance, Roma, Bulzoni, 1984
b. RICHARD SCHECHNER, Magnitudini della Performance, Roma, Bulzoni, 1999
c. VICTOR TURNER, Dal rito al teatro, Bologna, Il Mulino, 1984
d. VICTOR TURNER, Antropologia della Performance, Bologna, Il Mulino, 1993
e. LAURA ROCCO, Peter Schumann tra utopia e rifondazione del teatro, Quaderni dell’Associazione Peppino Sarina, 2007.
f. FABRIZIO DERIU, Performatico. Teoria delle arti dinamiche, Roma, Bulzoni, 2012
Assessment methods
Oral examination
Further information
Oral examination
Sustainable development goals - Agenda 2030